Analytici: Počítačové infekce cílí nejčastěji na klienty bank a jejich účty

Přibývá počítačových infekcí, které cílí převážně na bankovní sektor. Primárním zájmem útočníků jsou přístupové údaje klientů bank do internetového bankovnictví. K reálným krádežím sice dochází jen v ojedinělých případech, ale uživatelé elektronického či mobilního bankovnictví by měli být podle odborníků ostražití.

Malware, neboli škodlivý kód na vniknutí do počítačového systému, se snaží vytěžit z infikovaného zdroje maximum. „Pokud se mu nepodaří dostat se na bankovní účet oběti nebo pokud tam není dost prostředků, snaží se alespoň ukrást zajímavá osobní data, generovat kliknutí na reklamy nebo zneužít strojový čas počítače k těžbě bitcoinů,“ říká Robert Šuman, vedoucí detekčního a analytického týmu společnosti ESET.

Bankovní malware je čím dál sofistikovanější. Útočníci si dokáží poradit i s autorizačními esemeskami. Stačí pod nějakou záminkou přesvědčit nepozorného uživatele, že si má nainstalovat do mobilu aplikaci, která pak autorizační esemesku nezobrazí majiteli mobilu, ale přepošle ji útočníkům.

Průzkum: V současnosti je v oběhu více než 150 tisíc různých počítačových virů a každý den se miliony lidí stávají oběťmi tohoto nového typu kriminality.

„Mobilní viry nejčastěji zneužívají naivitu nebo nepozornost lidí. Pro reálné ohrožení je totiž potřeba alespoň minimální interakce od uživatele. Většina útoků ztroskotá na některém z bezpečnostních opatření. V případě phishingových útoků zaměřených na online a mobilní bankovnictví je u nás úspěšnost útoků prakticky nulová,“ říká Martin Fischer, IT Security Specialist online banky ZUNO.

V současnosti je v oběhu více než 150 tisíc různých počítačových virů a každý den se miliony lidí stávají oběťmi tohoto nového typu kriminality. Říká to průzkum TNS Opinion & Social.

Podle průzkumu je o rizicích kyberkriminality v Česku dobře informováno asi jen 38 % obyvatel. Nejlépe jsou na tom v rámci EU Dánové a Nizozemci (67 %), nejhůře občané Rumunska (31 %).

Nejvíce dotázaných si v Česku za posledních 12 měsíců měnilo přístupové heslo na svůj emailový účet (32 %). Alespoň jednou za rok si internetová populace mění hesla i na svých sociálních sítích (14 %) nebo na stránkách online bankovnictví (24 %). (red)

Tweet about this on Twitter Vytisknout

Události dne